måndag 25 september 2017

357 Gud vare tack och ära



Alt. koral:


1. Gud vare tack och ära 
för helga änglars vakt!
Ej satan ska förfära
med all sin list och makt!
Han tänker nog mej sålla
som vetet på vår jord,
men Gud ska mej behålla,
det säger mej hans ord.

2. De starka himmelskämpar,
o Gud, förordna hit!
När satan mot mej stämplar
till dej jag satt min lit.
Så ställ dem vid min sida
som fordom Jakobs här
och låt dem för mej strida
som för Elisa kär.

3. Då ängeln gav i nöden
Elia mat en kväll,
då änglar ifrån döden
fick rädda Daniel,
låt dem mej ta vid handen
som Lot ur eld och glöd,
som Petrus ifrån banden,
som Paulus ur hans nöd.

4. Min synd har jag begråtit
och funnit nåd hos dej,
ja, du har allt förlåtit
så änglar fröjdat sej
med jubelrop som hördes
i hela himmelen,
när fallna barnet fördes
till frid och ljus igen.

5. När livet ska upphöra,
gör vilan lyckosam,
låt änglarna mej föra
till ro hos Abraham.
När du till doms ska komma,
låt mej i himmelrik
med alla dina fromma
bli dina änglar lik.


Text: Gottfried Wilhelm Sacer 1653 (28 år) efter Philipp Melanchtons "Dicimus grates tibi" (1543), sv. övers. Jesper Svedberg 1694, bearb. A.H.

Inga kommentarer: