lördag 13 februari 2016

Lina Sandell-psalm tillbaka i psalmboken (på nätet i varje fall!)



I 1986 års psalmbok infördes många fler Lina Sandell-psalmer än i 1937 års psalmbok, särskilt i den ekumeniska delen (1-325). Men en Sandell-psalm som fanns med 1937 försvann faktiskt 1986, nämligen Alla Herrens vägar äro. Kanske mycket beroende på att den melodi som infördes i 1939 års koralbok (av Henry Weman) var ganska tråkig och i varje fall aldrig blev insjungen, medan den gladare melodi som fanns i väckelserörelsernas sångböcker å andra sidan var ganska omfångsrik och svår.

Nu har jag upptäckt att den populära melodin till Fanny Crosby-sången Hela vägen går han med mej passar mycket bra till Alla Herrens vägar. Med lätt bearbetad text och ny melodi kanske psalmen kan få en renässans, i varje fall vid årsskiften och födelsedagar? Kolla här!

3 kommentarer:

SigridL sa...

Men, jag gillar ju den andra melodin???!!!!

Andreas Holmberg sa...

Jodå, jag gillar den också! Den finns med som alternativmelodi! (Wemans också för den som gillar sånt!). Men jag tror uppriktigt sagt att sången även behöver en enklare melodi för att bli riktigt känd och insjungen (på födelsedagar exempelvis!).

Andreas Holmberg sa...

Kul att du skrev en kommentar, förresten! Mer sånt även på mina psalmbloggar önskas! (Berätta gärna nåt minne av psalmen under själva psalmen!).