måndag 26 mars 2012

678 Nu låter jag sorgerna fara




1. Nu låter jag sorgerna fara,
och sjunger om Herren Krist.
//: Hur väldig än nöden må vara,
han hjälper mej ur den till sist ://

2. Han näpser mej väl, men han driver
ej bort mej till evig tid.
//: Mitt hopp och min borg han förbliver,
min tröst, mitt beskärm och min frid ://

3. Han låter de väldiga vatten
ej helt få fördränka min själ.
//: Han lyser mig även i natten,
i dödsdalens mörker jämväl ://

4. Han skingrar de mörkaste skyar,
han kröner med seger och frid.
//: Han kraften och glädjen förnyar,
ja, liksom i ungdomens tid ://

5. Han lämnar mej inte i döden
trots lagens och djävulens hot,

//: men pris vare Gud för den nöden,
som fört mej till Frälsarens fot! ://


Text: Lina Sandell
Musik: Svensk folkmelodi ("Till Österland vill jag fara")

Inga kommentarer: