torsdag 14 januari 2010

842 O hoppets dag som klarnar opp




1. O hoppets dag som klarnar opp
ur dödlighetens dimma!
Du skänker till mitt vandringslopp
av himlens ljus en strimma,
och brist och nöd
och sorg och död
flyr bort som nattens skuggor.

2. Förgås må världen med sin prakt,
sin ära, lust och lycka,
dock skall från vansklighetens makt
de sina Herren rycka,
ty döden har
sin udd ej kvar
för dem som Herren känner.

3. Jag livets dag ej slöse bort
på tidens små bekymmer!
Allt skall dock lämnas inom kort
när livets afton skymmer.
Mig följer blott
vad rätt och gott
i Kristi tro jag övat.

4. Så vill jag innan det blir natt
och vilans bädd tillagas
blott samla här åt mig den skatt
som ej från mig kan tagas,
blott söka här
det namn som är
i livets bok inskrivet.

5. Men Jesus, under dagens lopp
låt mig din nåd förnimma
och kom till mig med saligt hopp
i livets aftontimma.
Hos mig förbliv.
Är du mitt liv,
blir döden själv min vinning.


Text: Johan Olof Wallin, ngt bearb. A.H. 2008

Musik: Darmstadt 1699 ("Du bar ditt kors")

Inga kommentarer: