fredag 15 januari 2010

835 Led, milda Ljus






1. Led, milda Ljus,
ibland de mörka snår,
led du mej fram!
Långt från mitt hem
i dunkel natt jag går,
led du mej fram!
Styr varje steg,
i förväg vill jag ej
få se min stig;
ett steg är nog för mej.

2. Jag vill ej längre
egna vägar gå,
led du mej fram!
O Ljus av Gud,
låt mej din klarhet få,
led du mej fram!

Mörk är den tid
jag varit världens vän,
men nu bakom
för alltid ligger den.

3. O Herde kär,
mej skydda med din stav!
Led du mej fram,
fram genom öknar,
över berg och hav,
led du mej fram.
Släpp mej ej mer
att gå på egen hand,
då når jag aldrig
löftets sköna land.

4. Snart ska ju nattens
dunkla skuggor fly,

ja, skingra sej,
och änglar le
ur rosig morgonsky
med fröjd mot mej.
Då ska min frälsta
själ i evighet,
o Gud, lovsjunga
din barmhärtighet!



Text: John Henry Newman 1833 (32 år), Erik Nyström, Carl Boberg, ngt bearb. A.H.

Musik: Charles Purday

Inga kommentarer: