onsdag 27 januari 2010

579 Klippa, du som brast för mig

 



"EN BÖN I LIV OCH DÖD FÖR DEN HELIGASTE BLAND TROENDE I VÄRLDEN"

1. Klippa, du som brast för mej,
låt mig gömma mej i dej!
Vattnet, blodet som går fram
från ditt hjärta, o Guds Lamm,
blive mej en dubbel bot
emot synd och lagens hot.

2. Med min fromma möda jag
aldrig fylla kan din lag.
Om mitt ni
t blev aldrig matt,
om jag grät båd' dag och natt,
står dock syndens fläckar kvar.
Blott i dej jag frälsning har.

3. Inget kan jag skänka dej.
Till ditt kors jag sluter mej,
naken dej om kläder ber,
hjälplös upp till nåden ser.
I din livsvåg låt mej tvås,
Herre, annars jag förgås.

4. Vid vart flyktigt andedrag,
och när jag ska dö en dag,
när till okänt land jag går,
när inför din dom jag står:
Klippa, du som brast för mej,
låt mej gömma mej i dej!


Text: Augustus Montague Toplady 1776 (36 år), Betty Ehrenborg-Posse 1856 (43 år), bearb. 1936, 1937
Musik: Thomas Hastings 1830 (46 år)

Inga kommentarer: