måndag 18 januari 2010

710 Nog är det väl ändå en märkvärdig strid



1. Nog är det väl ändå
en märkvärdig strid
jag kämpar som kristen
i stormarnas tid!
Då går det så ofta
rätt underligt till
//: och mycket kan ske
som jag alls inte vill ://

2. När vårljusa känslor
blir svarta som natt
och rådlös jag frågar mej
hur det är fatt,
det tycks som om hoppet
och tron tagit slut
//: och kärleken for visst
sin kos långt förut ://

3. När väckelsen stelnar
och mänskorna far
och få som vill höra
Guds ord stannar kvar,
när syskonen somnar
och fienden ler,
//: hur kan jag då ensam
stå vakande mer? ://

4. När Jesus sej döljer
och bönen är stängd
och harpan i missmod
på grenen är hängd,
när livet är bara
ett stormande hav
//: och båten så liten
- vad ska då bli av? ://

5. Då hör jag i stormen
min Frälsares ord!
Jag trodde han sov,
men han är då ombord!
Jag trodde vi skulle
i sjön få vår grav,
//: men aldrig ska Jesus
och jag gå i kvav! ://


Text: Mathias Orheim, övers. A.H. 1991
Musik: Finsk folkmelodi

Inga kommentarer: