söndag 31 januari 2010

410 O Gud som allt med vishet styr



1. O Gud, som allt med vishet styr, 
ha tack för varje dag som flyr, 
vart steg, som mej i Jesu namn 
för närmare din fadersfamn. 

2. Se, jag en främling är och gäst, 
som inte här min boning fäst, 
men fristad i ditt hägn begär 
var gång en dagsled slutad är. 

3. Välsigna kroppens vilotid 
och gjut i själens djup din frid. 
Rannsaka mej, min Gud, och säg 
om jag är stadd på livets väg. 

4. O om jag rätt ödmjukat mej 
likt publikanen inför dej, 
likt samariten understött 
de slagna jag på vägen mött! 

5. O du som mina brister vet, 
jag flyr till din barmhärtighet 
och tror, att du för Jesu skull 
till mej än skådar kärleksfull. 

6. Låt mej i detta ljuva hopp 
få somna in och vakna opp 
och ledas troget vid din hand 
hem till mitt rätta fosterland. 

Text: Johan Olof Wallin 1812 (33 år), ngt bearb. 2011 Musik: Svensk 1697

Inga kommentarer: